Vrouwen en Nederlandse artiesten grijpen de macht op de festivalpodia
Bij meer dan een derde (34%) van alle muziekoptredens opde grote festivals dit jaar stond een vrouwelijke artiest op het podium en dataandeel was nog nooit zo hoog; in 2016 was het nog 18%. Nooit eerder stond erbij een groot Nederlandse festival bij meer dan de helft van de programmeringeen vrouwelijke artiest op het podium, in 2022 was dat wel het geval bij driefestivals: Best Kept Secret, Motel Mozaïque en Welcome to the Village.
Maar liefst 56% van alle optredens op grote Nederlandse festivals werden verzorgd door artiesten van eigen bodem, en ook in dit geval is er sprake van een flinke verschuiving. In 2016 kwam nog ongeveer vier op dertien boekingen uit eigen land. Veel NL-artiesten weten ook de stap te zetten naar de hoofdpodia van grote festivals; waar de mainstage voor corona nog voornamelijk het domein waren van Engelstalige artiesten, was in 2022 bijna de helft van de artiesten Nederlands. Het aandeel van USA artiesten was in 2022 fors lager dan voor de pandemie. Het door sommige gesuggereerde negatieve effect van de Brexit op internationale tours is niet terug te zien in de data: het aantal artiesten uit de VK was in 2022 groter dan in 2019.
Deze analyse is afkomstig uit het rapport Festival programmering na Corona, samengesteld door Martijn Mulder, onderzoeker aan de Erasmus Universiteit binnen het project POPLIVE, een landelijk onderzoek naar livemuziek. Het rapport is te vinden als bijlage bij dit persbericht envia www.poplive.nl. De uitkomsten van dit onderzoek worden gepresenteerd tijdens het Congres Podia, Festivals en Evenementen op maandag 19 september inTivoliVredenburg, Utrecht.