Universal Music Group en TikTok sluiten nieuwe deal
Universal Music Group en TikTok hebben een overeenkomst gesloten die ze omschrijven als een “nieuwe, multidimensionale licentieovereenkomst”.
Volgens een gezamenlijk persbericht dat is uitgegeven, zal de overeenkomst “aanzienlijke voordelen bieden die toonaangevend zijn in de industrie, voor de artiesten, liedjesschrijvers en labels van UMG, en hun muziek terugbrengen naar de miljarden grote wereldwijde community van TikTok”.
UMG en TikTok melden dat ze “nu voortvarend te werk gaan” om de muziek van artiesten die vertegenwoordigd worden door Universal Music Group en liedjesschrijvers die vertegenwoordigd worden door Universal Music Publishing Group op tijd terug te brengen naar TikTok.
Als onderdeel van de deal zeggen de bedrijven dat ze “samen zullen werken om nieuwe mogelijkheden voor monetization te realiseren” met behulp van de e-commerce mogelijkheden van TikTok en zullen samenwerken aan campagnes ter ondersteuning van UMG’s artiesten in verschillende genres en gebieden wereldwijd.
Daarnaast stellen TikTok en UMG dat ze samen zullen werken “om ervoor te zorgen dat de AI-ontwikkeling in de muziekindustrie de menselijke artisticiteit en de economie die naar die artiesten en liedjesschrijvers stroomt, zal beschermen”.
Met het sluiten van deze deal lijkt er een einde te komen aan het langlopende licentiegeschil tussen de twee bedrijven. Eind januari kondigde UMG aan dat de overeenkomst met TikTok zal aflopen. Niet veel later bevestigde UMG dat de bedrijven geen overeenstemming hadden bereikt over een nieuwe deal, en na het verlopen van hun overeenkomst zou UMG, inclusief Universal Music Publishing Group, “stoppen met het licentiëren van inhoud” aan TikTok en TikTok Music diensten. Hierdoor verdween er de volledige catalogus – inclusief ongeveer 3 miljoen tracks en ongeveer 4 miljoen nummers waarvan de uitgeverij wordt vertegenwoordigd door UMG – van TikTok. Het was dan ook niet meer mogelijk om muziek van artiesten zoals Taylor Swift, Billie Eilish, The Weeknd, Ariana Grande en Lady Gaga onder filmpjes te gebruiken.