
Btw: Kamerbrief antwoorden commissiedebat btw 13 en 20 februari 2025
Onderstaand bericht hebben wij overgenomen van de VNPF, Vereniging van Poppodia en -festivals.
Staatssecretaris Van Oostenbruggen (Financiën) stuurt de Tweede Kamer – in aanloop naar de voortzetting van het debat op 20 februari – een brief met antwoorden op vragen.
Samengevat komt de Kamerbrief hier op neer:
Op 13 februari vond het commissiedebat btw plaats, waarin verschillende vragen en zorgen naar voren kwamen. Ter voorbereiding op het vervolg van dit debat op 20 februari is deze brief opgesteld. Hierin worden openstaande vragen behandeld met betrekking tot de budgettaire dekking, de mogelijke stap naar een uniform btw-tarief, de impact van btw-verhogingen op verschillende sectoren en huishoudens, en de bredere context van lopende btw-onderzoeken. Daarnaast wordt ingegaan op het verdere proces en de mogelijke vervolgstappen.
Zoektocht naar mogelijke oplossingsrichtingen
Het kabinet heeft de wens uitgesproken om de verhoging van het btw-tarief op cultuur, media en sport per 2026 te voorkomen. Dit zou echter een budgettaire derving van €1,3 miljard betekenen, waarvoor een alternatieve dekking gevonden moet worden. In gesprekken met Kamerleden is gebleken dat er breed begrip is voor deze kwestie en dat er constructief wordt meegedacht, maar een concrete oplossing is vooralsnog niet gevonden. Het kabinet blijft zich inspannen om in de Voorjaarsnota helderheid te verschaffen over de financiële ruimte en mogelijke alternatieven.
Noodzaak budgettaire dekking
Er zijn vragen gerezen over de noodzaak van budgettaire dekking en de mogelijkheid dat nauwkeurigere ramingen ruimte kunnen creëren. Binnen de huidige begrotingssystematiek geldt dat elke beleidswijziging financieel onderbouwd moet zijn. Hoewel de resultaten van de Expertgroep Ramingen in maart worden verwacht, bieden deze geen directe oplossing voor het dekkingsvraagstuk. Het begrotingsbeleid vereist dat het inkomstenkader losstaat van daadwerkelijke realisaties, om te voorkomen dat eventuele economische tegenvallers direct leiden tot lastenverzwaring.
Stap naar uniformering van het btw-tarief
Een andere veelgenoemde optie is de uniformering van btw-tarieven, maar deze kan op zijn vroegst in 2027 worden doorgevoerd. De huidige ICT-systemen van de Belastingdienst bieden geen ruimte voor aanvullende btw-tarieven of overgangsregelingen. Pas na de modernisering van het systeem wordt het mogelijk om een uniform btw-tarief in te voeren. Dit betekent dat uniformering op korte termijn geen oplossing biedt voor de afschaffing van het verlaagde tarief op cultuur en andere sectoren.
Impact btw-verhoging op sectoren zonder recht op aftrek
Naast huishoudens zijn er ook sectoren die direct geraakt worden door een btw-verhoging, met name organisaties zonder recht op btw-aftrek, zoals onderwijsinstellingen, zorgaanbieders en andere (semi-)overheidsinstellingen. In het verleden hebben btw-verhogingen op bijvoorbeeld schoolboeken en zorguitgaven geleid tot verzoeken om compensatie. De gevolgen van een eventuele btw-verhoging voor deze sectoren worden momenteel verder onderzocht, waarbij ook wordt bekeken of en hoe eventuele compensatiemaatregelen gerealiseerd kunnen worden binnen de begrotingsregels.
Impact btw-verhoging op huishoudens
Een verhoging van het btw-tarief heeft daarnaast gevolgen voor huishoudens, die afhankelijk zijn van hun consumptiepatroon en inkomensniveau. Uit evaluatieonderzoek blijkt dat de btw op personenvervoer relatief zwaarder drukt op lagere inkomens, terwijl sportuitgaven meer invloed hebben op hogere inkomens. Over het algemeen geldt dat een verhoging van het verlaagde btw-tarief met één procentpunt in absolute zin alle inkomensgroepen raakt, maar relatief gezien zwaarder weegt op lagere inkomens. Dit komt doordat zij een groter deel van hun inkomen besteden aan consumptie en minder mogelijkheden hebben om te sparen. Tegelijkertijd laat onderzoek zien dat het merendeel van het budgettaire voordeel van het verlaagde btw-tarief bij hogere inkomens terechtkomt, wat de effectiviteit en doelmatigheid van dit belastingvoordeel ter discussie stelt.
Ontdek hier direct: De Kamerbrief
– Bijlage 4 – Ambtelijke fichebundel naar aanleiding van de evaluatie van het verlaagde btw-tarief
– Bijlage 3 – Rapport – Fiscale regelingen – Verhoging verlaagd tarief btw op het verstrekken van restaurantdiensten
– Bijlage 2 – Beslisnota Kamerbrief antwoorden commissiedebat btw 13 en 20 februari
– Bijlage 1 – Bestedingsaandelen Dialogic