21 november 2024

Fair pay zzp-tarieven voor vijf rollen van professionals in cultuur marketing en communicatie gereed

Vanaf 22 juli tot 19 september zijn de fair pay voorstellen van de ketentafel Professionals in Cultuur Marketing en Communicatie in openbare consultatie geweest.

Er is gevraagd om de voorstellen voor fair pay praktijkinstrumenten door te nemen, te testen en van feedback te voorzien. Met deze feedback is de ketentafel aan de slag gegaan. Op basis daarvan presenteert ze nu definitieve fair pay praktijkinstrumenten met als doel concrete toepassing daarvan.

Het betreft een zogeheten MarCom Framework, gemaakt door Bureau STYR in samenwerking met de ketentafel. Hierin worden vijf rollen van Cultuur MarCom professionals onderscheiden die binnen bepaalde waarderingsgroepen en op bepaalde levels kunnen functioneren. Aan deze levels zijn zzp-tarieven gekoppeld, afgeleid van de Algemene Markt Nederland en voorzien van een ‘afslag’ van min 15% voor cultureel Nederland. Deze tarieven zouden door werkverleners betaald moeten worden om verdere uitstroom van deze waardevolle professionals uit de culturele en creatieve sector te voorkomen.

Rollenmatrix

In de Rollenmatrix van STYR zijn de vijf onderscheiden rollen binnen Cultuur MarCom opgenomen. Dit zijn: adviseur; generalist; manager & coördinator; projectleider; specialist. Binnen het STYR model voor de weging/waardering van rollen staat probleemoplossend vermogen centraal. Er zijn in dit model zes waarderingsgroepen van praktisch naar abstract en twintig bijbehorende levels. De rollen in Cultuur MarCom zijn ingedeeld in de waarderingsgroepen II, III en IV en voorzien van de levels 5 tot en met 11.

5 rollen

Er is een overzicht gemaakt van elk van de vijf rollen. Hierin staat in het kort de aard van de opdracht die bij een bepaalde rol past. Er is een uitleg over de STYR waarderingsgroep(en) waartoe de rol behoort. Per level binnen een groep staat het vereiste probleemoplossend vermogen beschreven en het zogeheten kader van de opdracht die bij zo’n level kan horen. Er is een (synoniemen)lijst met namen van opdrachten en rollen toegevoegd, omdat in Cultuur MarCom heel veel soorten actuele benamingen voorkomen. Tot slot is er per level als voorbeeld een culturele opdrachtomschrijving.

Van loon naar zzp-tarieven

Op basis van de waardering van de vijf rollen en hun levels heeft STYR er lonen aan gekoppeld gelet op de mediaan van de Algemene Markt Nederland, dit is het salaris incl. 8% vakantietoeslag en andere vaste zogeheten emolumenten/beloningen. Ook heeft men gemotiveerd een zzp-opslag van 70,5% bepaald. Voorts is uit herhaald onderzoek gebleken dat in de culturele cao’s die als fair pay worden beschouwd over het algemeen 10% tot 20% minder wordt betaald dan in de Algemene Markt Nederland.  In deelsectoren zonder Cao is het nog slechter. Dus met name personen met algemene opleidingen en functies zoals professionals in marketing en communicatie stromen vaak uit naar andere beter betalende sectoren. Voor de volledigheid heeft STYR toch een zogeheten afslag met 15% lagere tarieven laten zien voor freelance MarCom professionals in de culturele en creatieve sector. Tot slot heeft dit Bureau de eigen levels vergeleken met de functieniveaus van MarCom professionals in vier culturele cao’s.

Lees hier verder