Uitmarkt-directeur luidt noodklok en start nieuwe campagne
Eind deze week is de start van het nieuwe culturele seizoen met de Uitmarkt in Amsterdam. In een interview met Het Parool zegt Udo dat ‘de culturele sector bijna twee jaar geen inkomsten gehad heeft, en dat er nu echt wat moet gebeuren’ .Organisaties voelen de nasleep van de coronamaatregelen nog steeds. Er is structurele schade ontstaan en de situatie zal echt nijpend worden als de verkoop blijft vertragen.
Er zijn vele redenen voor het wegblijven van publiek. ”De coronaregels werden dan wel losgelaten, maar corona zelf was nog niet weg. Misschien waren we naïef om te denken dat we zonder die beperkingen weer meteen het oude niveau van kaartverkoop zouden halen. Zeker veel ouderen dachten: ‘Ik wacht nog wel even met kopen.’ In de twee jaar hebben mensen een andere manier van het besteden van hun avond opgebouwd. Thuis afspreken met vrienden, het streamingaanbod. Ik geloof niet dat de waardering voor kunst en cultuur is afgenomen, maar de routine is er simpelweg uit.’. Zo stelt Udo tegen Het Parool.
Daarom is dit jaar tijdens de Uitmarkt de campagne Reserveer nu je stoel, dan zit je straks vooraan. Met deze actie wil men bezoekers aanjagen om nu al kaarten te kopen om de sector zo een zetje in de rug te geven. Udo: “we snappen dat het fijn is om een reservering even uit te stellen, maar doe het toch nu alvast om de mensen in de culturele sector een hart onder de riem te steken. Want dat verdienen ze.”